Waardebepaling van een bedrijf, wat komt er allemaal bij kijken?

Je bent ondernemer en hebt een eigen bedrijf en wil
graag weten wat je nu precies waard bent?

Of misschien heb je wel interesse om een bedrijf over te
kopen? Hoe bepaal je nu wat een bedrijf precies waard? Dit is een vraag die
veel ondernemers hebben. Gelukkig zijn er de laatste jaren verschillende
platformen op het internet gekomen waarmee het relatief eenvoudig is om te
bekijken wat een bedrijf precies waard is. In dit artikel ga ik je meer
vertellen over wat er bij de waardebepaling van
een bedrijf komt
kijken en hoe je dit het beste kunt doen. Ook ga ik je meer vertellen over een
bedrijf die gespecialiseerd is in het maken van een waardebepaling voor een bedrijf.

Waardebepaling
van een bedrijf,
hoe doe je dat?

Om de waarde van een bedrijf goed te kunnen bepalen
worden er vaak een aantal vuistregels gebruikt. Deze manier van waardebepaling
van een bedrijf geeft een redelijk beeld over de waarde. Er zitten echter wel
een aantal voor en nadelen aan het gebruiken van deze vuistregels, deze zal ik
later bespreken. De meest gebruikte vuistregels voor de waardebepaling van een bedrijf zijn:

  • 4 tot 6 keer de nettowinst
  • 1 keer de jaaromzet
  • 1 keer de intrinsieke waarde + 2 keer de nettowinst
  • 3 keer EBITDA
  • 4 keer EBIT
  • Bedrag per vaste klant

Dit zijn over het algemeen de meest gebruikte formules
die worden gebruikt bij de waardebepaling
van een bedrijf.
Het is wel goed om te weten dat bij de ene branch een andere formule beter past
dan bij de andere branch. Ook zijn deze formules vaak gebasseerd op
kleine/middelgrote bedrijven.

4 tot 6 keer de nettowinst spreekt voor zich, dit is
eenvoudig te berekenen. De tweede en de derde formule zijn ook goed toe te
passen. Dan komen we bij de vierde formule: 3 keer EBITDA. Wat is EBIDTA?
EBITDA staat voor inkomsten voor rente, belasting en waarde vermeerdering of daling.

Deze formule is al wat lastiger dus. 4 keer EBIT: EBIT
betekent Inkomsten voor rente en belastingen. En het bedrag per klant spreekt ook voorzich. Je ziet dus
dat er veel verschillende formules zijn voor de waardebepaling van een bedrijf. Welke past nu het best bij het
bedrijf dat jij voor ogen hebt? Dit blijft erg ingewikkeld! Daarom kan het
verstandig zijn om een bedrijf in te schakelen die hier kennis van heeft.

Hulp bij waardebepaling van een bedrijf?

Zoals ik hierboven zojuist heb uitgelegd kan het moeilijk
zijn om de precieze waarde van een bedrijf te bepalen, er komen gewoon heel
veel dingen bij kijken. Er zijn bedrijven die je kunnen helpen met dit
probleem. Een bekend bedrijf in deze branch is www.aan-verkopenbedrijf.nl Dit
bedrijf houdt zich bezig met het maken van een waardebepaling voor een bedrijf. Ik raad je ook aan om eens even te
kijken op hun website als je op het punt staat om een bedrijf te kopen of
verkopen. aan-verkopenbedrijf staat namelijk erg goed aangeschreven op dit
gebied en is in staat om jou goed te helpen met de waardebepalingen. Je kunt
bij ze terecht voor verschillende adviezen rondom de aan en verkoop van
bedrijven.

Lees meer…